Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
Wymagane dokumenty
- Wniosek
- oryginał aktualnego odpisu z księgi wieczystej (z ostatnich 3 miesięcy)
- odpis aktu notarialnego ustanawiającego prawo użytkowania wieczystego (potwierdzony za zgodność z oryginałem)
- aktualny wypis z rejestru gruntów.
Opłaty
Nie podlega opłacie skarbowej art.2 ust. 1 pkt. 1 lit. h Ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635)
Miejsce złożenia dokumentów
Sekretariat Urzędu Gminy
Termin i sposób załatwienia sprawy
- Termin załatwienia wniosku w ciągu miesiąca, w szczególnych przypadkach w ciągu dwóch miesięcy. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dla osób fizycznych następuje w drodze decyzji Wójta Gminy.
- Ostateczna decyzja stanowi podstawę wpisu własności w księdze wieczystej. Ustaloną decyzją administracyjną opłatę za przekształcenie wnosi się jednorazowo lub w ratach.
- W przypadku rat ustanawiana jest na rzecz gminy hipoteka przymusowa.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie składa się na piśmie za pośrednictwem Wójta Gminy Grzmiąca.
Jednostka odpowiedzialna
Gospodarka Nieruchomościami
pok. 110
tel. 37-368-10 wew. 36
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz.U. z 2005r. , Nr 175, poz.1459), Dział II rozdział 3 z dnia 21 sierpnia 1997r. o gosp. nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603).
Uwagi
Żądanie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności upływa z dniem 31 grudnia 2012r. udowanej nieruchomości gruntowej /uprzednio nabytej od Skarbu Państwa lub Gminy / położonej na terenie gminy.
Opłaty
Nie podlega opłacie skarbowej art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. "h" ustawy z dnia 16.11.2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. Nr 225 poz. 1635).
Miejsce złożenia dokumentów
Sekretariat Urzędu Gminy
Termin i sposób załatwienia sprawy
- Gospodarka Nieruchomościami przygotowuje niezbędne dokumenty. Wójt Gminy w okresie 2 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o treści umowy sprzedaży wypowiada się w wypadku skorzystania z prawa pierwokupu. W przypadku nie skorzystania z prawa pierwokupu, Wójt Gminy na wniosek zainteresowanego wydaje oświadczenie o rezygnacji z prawa pierwokupu, które stanowi podstawę zawarcia pomiędzy kupującym, a sprzedającym aktu notarialnego - umowy przeniesienia własności.
- W przypadku skorzystania z prawa pierwokupu zostaje zawarty akt notarialny - oświadczenie o wykonaniu prawa pierwokupu .
Tryb odwoławczy
Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż podstawą wszczęcia sprawy jest oświadczenie woli złożone przed notariuszem. Akt notarialny - warunkowa umowa sprzedaży zawiera pouczenie o przysługującym gminie prawie pierwokupu. Podjęte w konsekwencji zawartej warunkowej umowy sprzedaży stanowisko Wójta Gminy nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Jednostka odpowiedzialna
Gospodarka Nieruchomościami
pok. 110
tel. 37-368-10 wew. 36
Podstawa prawna
Dział III, rozdział 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r., Nr 261, poz. 2603 z późn.zm.)
Dodatkowe informacje
Skorzystanie lub nie skorzystanie z prawa pierwokupu jest sprawą rozpatrywaną z urzędu.
