Zbywanie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych w drodze przetargów lub rokowań

Wymagane dokumenty

Wniosek o nabycie nieruchomości

Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. "h" ustawy z dnia 16.11.2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022r. poz. 2142).

Miejsce złożenia dokumentów

Sekretariat Urzędu Gminy

Termin i sposób załatwienia sprawy

  1. Postępowanie w ww. sprawach wszczyna się z urzędu bądź na wniosek zainteresowanych.
  2. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, które polega na uzyskaniu niezbędnych opinii innych jednostek, sprawdzeniu księgi wieczystej i w razie konieczności dokonania podziału geodezyjnego nieruchomości, uzyskaniu pozytywnych opinii Komisji Rady Gminy, Wójt przeznacza nieruchomość do sprzedaży i podaje do publicznej wiadomości na okres 21 dni wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Wykazy nieruchomości wywieszane są na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Grzmiąca. Po upływie terminu składania wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia nieruchomości (6 tygodni od dnia zamieszczenia wykazu) ogłaszany jest przetarg na sprzedaż nieruchomości.
  3. Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wpłacenie wadium w podanej w ogłoszeniu wysokości i terminie.
  4. W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i prawne oraz cudzoziemcy na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 marca 1920r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017r. poz. 2278).
  5. Wadium wpłacone przez uczestnika, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nieruchomości a pozostałym zwraca się w terminie do 3-ech dni od daty przetargu.
  6. Uczestnik przetargu zobowiązany jest okazać dowód tożsamości oraz dowód wpłaty wadium a także pełnomocnictwo notarialne sporządzone przez firmę, bądź osobę fizyczną , którą reprezentuje.
  7. Nabywca nieruchomości zawiadomiony zostanie o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
  8. Łączny termin postępowania wynosi ok. 6 miesięcy. Jednakże odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielana jest w terminie 30 dni.
  9. Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter spraw cywilnoprawnych. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.

Tryb odwoławczy

Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.

Jednostka odpowiedzialna

Gospodarka Nieruchomościami

pok. 107

tel. 37-368-10 wew. 36

Podstawa prawna

Dział II, rozdział 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021r. poz. 1899 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2021r. poz. 2213).

Obrazek przedstawia ikonę symboliczną pliku Wniosek o nabycie nieruchomości
Typ pliku: DOC, Rozmiar: 24 KB
Wytworzył:
Alfred Wieliczko
(2022-10-21)
Udostępnił:
Krzysztof Górniak
(2022-10-21 11:04:59)
Ostatnio zmodyfikował:
Wytworzył:
Alfred Wieliczko
(2022-10-21)
Udostępnił:
Krzysztof Górniak
(2022-10-21 10:40:16)
Ostatnio zmodyfikował:
Krzysztof Górniak
(2024-03-20 12:00:26)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki